Winterbanden

De discussie over het laten monteren van winterbanden laait jaarlijks op als het kouder wordt. De feiten en fabels op een rij.

Sinds de strenge winter van 2009 is de winterband definitief doorgebroken bij autorijdend Nederland. Gemiddeld rijdt eenderde van de personenauto’s in de koudste tijd van het jaar op een winterband, blijkt uit de jaarlijkse Bandenmonitor van autoserviceketen Kwik-Fit. Met het koude seizoen in aantocht laait de traditionele discussie rondom het nut van winterbanden weer op. Tijd om een aantal feiten en fabels op een rijtje te zetten.

Zo vaak sneeuwt het niet in Nederland en bij koud weer staan de strooiwagens klaar. Winterbanden zijn dus overbodig.
Fabel

Winterbanden verminderen niet alleen het slipgevaar bij sneeuw en ijzel, maar bij lage temperaturen boven het vriespunt zijn ze ook veiliger dan zomerbanden. Dat komt omdat het rubber van zomerbanden onder de zeven graden Celsius hard wordt, waardoor de band een kleiner raakoppervlak krijgt. Hierdoor verliest een zomerband de grip op de weg. Winterbanden hebben zacht en flexibel rubber en dat maakt het raakoppervlak van de band groter, dus ook de grip op de weg.

Bij regen is een winterband de veiligste optie, want winterbanden voeren door hun diepe bandenprofiel makkelijker water af, waardoor het slipgevaar op een nat wegdek vermindert.
Fabel

Het verschil in profieldiepte tussen een winterband en zomerband is te verwaarlozen. Volgens de ANWB is de gemiddelde profieldiepte van een nieuwe zomerband 7,5 mm en van een nieuwe winterband 8 mm. De kans op aquaplaning, het slipgevaar wanneer de band de waterafvoer niet meer aankan en het contact met de weg verliest, is dus vooral afhankelijk van het onderhoud van de band en het rijgedrag.

Door winterbanden blijft de kans op slipgevaar aanwezig.
Feit

Uit de tests van de ANWB blijkt dat de gemiddelde remweg van een personenauto die met 50 kilometer per uur op een droog wegdek rijdt 12 meter is. Op een besneeuwd oppervlak wordt de remweg van die auto 60 meter. Als de auto op winterbanden rijdt, wordt de remweg 30 meter. Een winterband geeft dus meer grip op een gladde weg dan een zomerband, maar zorgt niet voor de grip die een bestuurder op een droog wegdek zal hebben. De bestuurder moet daarom ook met winterbanden rekening blijven houden met de weersomstandigheden.

Zonder winterbanden kom je altijd goedkoper uit.
Fabel

Winterbanden zijn ongeveer even duur als zomerbanden. De prijs van een band is gemiddeld 110 euro. De aanschaf van een set van vier winterbanden is dus duur, maar door het rijden op twee bandensets slijten de banden half zo snel en gaan de banden twee keer zo lang mee. De kosten voor het verwisselen van de seizoensbanden kost bij een monteur per keer zo’n 80 euro, maar daar staat tegenover dat door goed afgestelde banden een auto zuiniger rijdt en de kans op ongelukken kleiner wordt. Wie elke dag op zijn auto moet vertrouwen, doet er daarom goed aan om op winterbanden te rijden, zegt de ANWB.

Kan iemand aansprakelijk gesteld worden?

Hoewel de wegbeheerder als taak heeft de wegen begaanbaar te houden – onder meer door bij ijzel met zout te strooien – is het niet zo eenvoudig om deze aansprakelijk te stellen. De wegbeheerder moet echt iets kunnen worden verweten. „Dat is lang niet altijd makkelijk om dat te bewijzen. Zeker niet als de hele wereld heeft gewaarschuwd voor gladheid en je toch de weg op bent gegaan”, aldus de ANWB-zegsman.

Op onze verzekeringspagina kunt u verschillende voertuigverzekeringen vinden en de uitleg welke verzekering u kunt nemen,